Tuesday, November 30, 2010

DIY : Tips Mengelakkan Cable Rubs

Aii...rajin dan semangat betul update blog sekarang ni ye. Yelah, sejak design baru blog, jadi semangat sikit...:)


Kali ni Kawan nak tulis mengenai satu projek DIY ataupun Do-It-Yourself yang baru dijalankan di... mana lagi kalau bukan kat basikal Kawan. Kalau projek DIY baiki rumah mungkin kurang sesuai untuk letak kat blog ni kot...


Okey. Idea untuk buat projek ni datang selepas Kawan habis kayuh kat Trek BML tempohari. Tengah basuh basikal, baru terperasan yang kat headset terutama kat logo basikal dah ada kesan-kesan calar akibat bergeser(ke bergesel?)dengan housing cable. Teruk jugak, sampaikan huruf 'h' dah tak berapa nampak. Tak boleh jadi ni...


Jadi Kawan pun mula la cari-cari kat internet, dengan bantuan daripada en. google. Banyak site yang mencadangkan supaya tampal sticker di tempat(frame) yang bersetuhan dengan cable housing. Kawan kurang setuju dengan cadangan tu sebab dah cuba kat basikal yang dulu, lama-kelamaan stiker tu akan haus juga terutama apabila basikal digunakan secara agak lasak. Cari lagi dan jumpa satu tips yang agak menarik dan boleh dicuba dari blog mtb saudara akmal(link). Thanks bro...keep it coming, yeah!


Balik dari kerja semalam, sempat singgah di kedai basikal untuk mencari barang yang diperlukan. Sempat kidnap barang yang diperlukan(dengan kebenaran dari tokey kedai)...kepada encik Malik tokey kedai basikal: terima kasih ye!!(itu bashguard bila mau sampai haa...?hehe...)


Dan inilah barang yang diperlukan. 1 unit cable tie, 2 tiub plastik yang dipotong sepanjang kira-kira 10mm setiap satu...semuanya barang-barang recycle, untuk menjimatkan kos...






Tiub plastik ada satu je, jadi Kawan gunakan pemegang tali jam tangan yang dah tak digunakan sebagai ganti...:)



Langkah pertama, buka skru yang menyambung kabel ke derailer/brek belakang, lepaskan cable dari sebarang penyangkut yang melekatkannya ke frame(kalu guna cable tie mungkin terpaksa potong cable tie tu). lepastu masukkan cable dan housing melalui tiub yang telah dipotong tadi. terus gerakkan tiub di sepanjang laluan sehingga tiub tadi berada berhampiran headset, bahagian bawah. Ulang untuk setiap cable kecuali brek hadapan(dan remote lockout kalau ada) dan masukkan cable tie pada kedua-dua tiub plastik. Pasang balik hujung cable kepada brek/derailer. Langkah seterusnya, ada 2 pilihan bergantung kepada jenis headset. kalau yang jenis integrated headset, cable tie melalui bahagian bawah headset bearing housing. Kalau normal headset, buleh letak di bahagian atas bearing housing. ikat cable tie (dengan kemas tapi tinggalkan sedikit ruang untuk pergerakan), potong bahagian yang berlebihan dan WALLA.... dah siap! Hasil kerja yang dah siap sepatutnya nampak macam ni:



Pandangan dari depan. kelihatan 2 cable dalam tiub sebelah kiri, 1 di sebelah kanan basikal.(nampak jugak logo depan basikal dah hilang satu huruf 'H'...huwaaaa)






Pandangan sisi...kemass... No more cable rubs!


Senang dibuat, jimat, berkesan...

Sekarang, tinggal nak test je lagi...mungkin hari Jumaat ni?


Nota : hadiah 'writing contest' tempohari dah sampai. Terima kasih BaikBike!!


2 comments:

  1. Kemas!
    Hehe... sejujurnya, aku pun tak teringat pasal cable rub tips tu. Agaknya sebab yang tu aku link dari site lain.

    Lawa beskal baru.

    ReplyDelete
  2. /Akmal Hizam

    Apa-apa pun terima kasih sebab bagi tips...aku memang suka tips!hehe...
    Basikal biasa2 je bro...raleigh enduro entry level,fork sr suntour takde lockout.(err...itu epicon tada mau jual ke....):)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...