Sunday, July 17, 2011

Kayuhan Trek BML(Reverse), 15/7/2011

(Bukan mengenai kayuh basikal ke belakang...'Reverse' = arah secara terbalik)

Pada hari Jumaat lepas, kawe berpeluang untuk pergi berkayuh mtb di trek BML(Bukit Moklipoh) bersama-sama member dari Mahligai Extreme team. Kayuhan sejauh kira-kira 20km (ikut meter kawe) mengambil masa 2.5 jam dan disertai oleh kira-kira 20 orang riders. Perkataan 'kira-kira' tu adalah sebab ada rider yang bermula dari port station dan ada juga yang join di pertengahan trail. Last-last orang yang buat 'headcount' pun tak pasti jumlah sebenar rider yang ikut. Tapi yang pastinya, semua riders selamat keluar.. :)

Punya la lama tak datang kayuh sini, sampai jalan trek pun dah banyak yang berubah berbanding masa last kawe datang dulu(link).

Kali ni keputusan dibuat adalah untuk berkayuh di trek secara 'Reverse' iaitu secara bertentangan dengan laluan kayuhan biasa yang dilalui dalam kayuhan sebelum ni.

Gambar yang sempat diambil semasa kayuhan( klik pada gambaruntuk Besarkan, kecuali pada gambar paling 'last' yang memang saiz asalnya kecik)



Sampai di Port Station Mahligai,8.15am

Jalan tali air sebelum mula trek offroad

Tengah sedap melalui jalan offroad, tiba-tiba je ada projek perumahan kat tengah-tengah ladang sawit. Entah bila naik pun kawe tak tau...

Atas bukit botak(dulu botak, sekarang dah berjambul)

kena lalu trail di lereng bukit. eh istana apa pulak kat hujung sana tu?

Sampai di trail DH Bukit Botak.
Ni bukit yang ke-3 kena tolak...

'Take 5' di Trek Downhill Bukit Botak. Rupa-rupanya ada member dari kl yang pancit tayar. ada juga rider yang berani nak cuba-cuba trek ni haritu.

Sampai semula di port jam 11.15am. Sempat lagi pergi pasar selepas tu...

Kawe, sebagai jurugambar tak rasmi(lantik diri
sendiri) dalam kayuhan kali ni kerana saudara Webmaster(WM) tak datang pada kayuhan kali ni. tapi takpe, kayuhan kali ni memang best! :)

Statistik Kayuhan

Jarak: 20 km
Masa diambil : 2.5 jam
Trail : 80% offroad, 20% gravel(jalan tali air)
Hidupan liar dijumpa : sekawan lembu liar, kesan 'fresh' babi hutan
Pacat ikut balik rumah: 2 ekor(Eewww...)
Tayar pancit & kerosakan lain : tiada, Alhamdulillah
Kaki krem & kecederaan lain: tiada(kecuali 2 kesan gigitan pacat..hehe), Alhamdulillah

p/s: syabas kepada semua peserta kayuhan Fox's Cave Mtb Jamboree pada minggu sebelumnya. Maaf kawe tak dapat pergi kayuh sama pada haritu sebab ada komitmen lain, walaupun rancangan pada asalnya nak pergi. Khabarnya best juga trek kat sana...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...