Thursday, July 7, 2011

Kayuhan Angkasa Raya 2.0: Sukhoi UpClose

(Entry ni adalah sambungan daripada entry kawe yang terdahulu, Kayuhan Angkasa Raya : Hari Terbuka Kem TUDM Gong Kedak)

Setelah lama menunggu, akhirnya Hari Terbuka TUDM di Pangkalan Udara Gong Kedak diadakan lagi pada tahun ni pada 24-25 Jun 2011. Sempat la kawe pergi bawak family pegi tengok jet. Dan secara ringkasnya dari pandangan kawe, rasanya acara kali ni lagi 'best' berbanding acara pada tahun lepas. Kenapa? Haa....sila tengok gambar2 di bawah yang sempat diambil semasa acara berlangsung selama 2 hari(dan kawe pergi 2 kali!) :)

Paling best, dapat tengok Jet Pejuang Sukhoi, antara aset pertahanan negara paling canggih dari dekat. Berapa dekat, demo tanya? sangat dekat.kalau lagi dekat mau benjol kepal terantuk kena bucu sayap. Takpun terbakar jadi abu kalau enjin tu sedang 'on', atau kena sedut masuk dalam airvents. Nasib baik, enjin tak 'on'..... :)

Selain pada tu ada lagi yang menarik, macam pertunjukan payung terjun oleh pasukan khas udara(PASKAU), masuk dalam pesawat pengangkut, pameran helikopter. Dan macam tahun lepas, Wan's Cycle pun ada bukak booth jugak pada hari pertama. Sempat juga jumpa beberapa orang member dalam kem TUDM yang sama-sama kayuh basikal(dan sama-sama Berbasikal dalam Lumpur...hehehe)

Dan lagi, kawe dapat mengumpul lagi satu 'momento' bertemakan basikal dan military. kalau pada tahun lepas kawe sempat sambar sehelai jersi cycling bergambar Sukhoi, tahun ni, jeng...jeng....hydration beg(3L) 'Spec Ops' standard military menjadi habuan. Memang kawe lama dah cari hydration/bladder bag untuk dibawa semasa kayuh, dan pada haritu ada gerai jualan barang-barang military dibuka. Macam-macam dijual kat situ, dari baju-T, keychain, sehingga la ke topi 'camo'. Baju untuk penyamaran pun ada, tapi rasanya untuk display je. Yang paling menarik minat kawe haritu tentulah 'hydration bag'. Selepas tawar-menawar, kawe sempat la sambar satu. Harga? Biarlah Rahsia..hehe.tapi harga special la sebab masa tu abang yang jual tu dah nak mula kemas barang-barang jualan untuk dibawa balik. Beg ni boleh diguna semasa operasi,sesuai juga semasa kayuh mtb. Pelik, tapi benar....

Jet Sukhoi baru lepas mendarat lepas buat airshow. Bahang panas enjin masih rasa walaupun jarak agak jauh. Kalau pergi dekat lagi mungkin rentung kena api enjin jet tu...(link)

Pertunjukan payung terjun oleh pasukan PASKAU. Masa landing sentiasa jatuh 'on target'.Terer sungguh demo ni...

tercucuk mata tu karang, naya... :)

Sempat bergambar bersama tarikan utama acara hari terbuka, Jet Sukhoi SU-30MKM. Tengok berapa ramai yang dok kerumun nak tengok dari dekat. Ye lah bukan selalu dapat tengok dari dekat...

Hydration beg. Mungkin perlu 'modify' sikit sebelum boleh bawak berkayuh.baru terperasan jalur reflective takde, tak macam beg lain yang ada di pasaran. Hos jugak disalut dengan kain, mungkin untuk menambah ketahanan/elak dari berkilau bila disuluh. Ciri lain yang berbeza adalah tali strap menggunakan kancing yang boleh ditanggal dengan mudah. Fabrik adalah dari jenis campuran NOMEX, katanya(klik link untuk keterangan lanjut).

Keputusan, sangat puashati dengan event kali ni. Harap tahun depan diadakan lagi. :)

p/s: dah macam blog jet TUDM pulak jadinya. maaf la ye kalau terlebih 'detail' pasal benda2 lain selain basikal, tapi minat kawe ada macam-macam...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...